سفارش تبلیغ
صبا ویژن
   آنکه را دانش نیست، هدایت نیست . [امام علی علیه السلام]
 

بسم رب الشهدا

خدا بو د دیگر هیچ نبود ... !

راستی چه اهمیتی دارد که مصطفی چمران در چه تاریخ و کجای این سرزمین به دنیا آمده است ؟ چه اهمیت دارد که او تحصیلات خود را در مدارس « دار الفنون » و « البرز » به پایان رساند ؟ ! چه اهمیتی دارد که او دوره مهندسی برق دانشکده فنی دانشگاه تهران را با رتبه شاگرد اولی به پایان رسانده است ؟! چه اهمیتی دارد که او در سال 36 با استفاده از بورس ویژه شاگردان ممتاز دانشگاه برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت ؟! چقدر مهم است که او دکترای خود را در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در رشته مهندسی گداخت هسته ای گرفته است ؟ چقدر مهم است که موضوع پایان نامه دکترای او « باریکه الکترون با کاتد سرد است » ؟! چقد راین چیزها را به رخ من و امثال شما کشیده اند و هزارن توجیه ام آورده شده که این ها نشانه های بزرگی و تعالی این انسان است و .... اما آیا اینها که حدود سی سال از زندگی دکتر را به خود مشغول کرده است ، همه آن چیزی است که نشانه تعالی و بزرگی آن عارف مسلح بوده است .

ولی هیچ گاه دو دهه پایانی عمر ایشان را نمی توان همطراز با سه ده قبل نشان داد . همان تور که خود دکتر در یاداشتهای خود نوشته است در دو دهه پایانی عمر خود پای در مسیری جدید نهاده است . و رفیق شناساندن این مسیر نهای است که اصل است و بسیار دشوار و شاید غیر ممکن . مسیری که چمران ها را به کربلای خویش رسانید . و امروز را به حسینه ارشاد می رویم شاید برای پیدا کردن این مسیر . ( همایش بزرگداشت دکتر چمران حسینه ارشاد ساعت 17 تا 19سه شنبه 31 خرداد 84 )

... و من تو را نیز کربلایی است که انتظار ما را می کشد ... فقط باید راهش را پیداکنیم . چمران راهش را در سی سالگی پیدا کرد ، حسین در سیزده سالگی ،  عمو حسن در پنجاه سالگی و من تو ...  برادرم ! بیدار شویم و بهوش باشیم .

 

 هفته نامه یا لثارات با کمی تغییر چهارشنبه 4 تیر 1382 .

 



کلمات کلیدی :
  نوشته شده در  سه شنبه 84 خرداد 31ساعت  12:41 عصر  توسط عشاق                نظرات دیگران()
آدرس مستقیم این نوشته

بسم رب الشهدا

به گواه تقویم، ‪ ۲۹‬خرداد ماه سالروز شهادت اندیشمندی مسلمان و ایرانی به نام دکتر"علی شریعتی" است که به‌حق سهم بسزایی در روشنگری در عرصه‌ایران قبل از انقلاب بر عهده داشت.

در توصیف جایگاه و ارزش علمی شریعتی همان بس که تاکنون کمترکسی رامی‌توان یافت که مانند او در فضای گفتمانی و روشنگری قبل از انقلاب در دو حوزه دین و سیاست صراحت بیان و تاثیر کلام داشته‌باشد.

شریعتی با الهام از روح مکتب تشیع به نقد "ایدئولوژی متحجر و متصلب" پرداخت و با ارایه گفتمانی جدید توانست بسیاری از جوانان را به خود جلب کند و ضرورت گفتمان ایدئولوژیک مبتنی بر مکتب ناب اسلام را نزد آنان احیا گرداند. این دریافت به همراه احساس خطری که وی از ترویج و گسترش فرهنگ ابتذال و مصرف گرائی که با تبلیغات شدید وسایل ارتباط جمعی همراه بود و بیم آن می رفت که گرایشات به غرب به بالاترین حد خود برسد، منجر به پایه‌گذاری روشی نوین و جذاب برای معرفی هر چه بهتر دین و سیاست توسط وی شد که به حق باید وی را در تبیین این روش موفق دانست هر چند که همین موضوع نیز در نهایت موجب شهادتش شد.

زمان‌گویای آن است که چگونه نامش جاودان و اندیشه‌اش در"بازگشت به‌خویشتن" پایدار ماند . علی در سال ‪ ۱۳۱۲‬در خراسان متولد شد و سرانجام پس سال‌ها مبارزه و تلاش در ‪ ۲۹‬خرداد سال ‪ ۱۳۵۶‬در شرایطی مشکوکی در "ساتمپتون انگلستان" توسط عامل رژیم شاه به شهادت رسید و در سوریه به خاک سپرده شد.

شهید دکتر علی شریعتی _ طرح از سایت خبری ایرنا

درپایان باذکر چند جمله از سخنان دکتر چمران (که ‪ ۳۱‬خردادماه نیز شهادت این بزرگ مرد تاریخ ایران اسلامی است) بر مزار شریعتی که درسال ‪ ۱۳۵۶‬ایراد شد، یاد و نام این متفکر و اندیشمند مسلمان را گرامی می‌داریم.

    "ای علی ، تو مفهوم واقعی اسلام را در معرکه حیات نشان دادی و برتری بی‌چون و چرای آن را بر مکاتب فکری دیگر ثابت کردی ، تو اصالت انقلابی اسلام را از زیر پرده‌های جهل و وسواس و تقیه بیرون کشیدی و ضرورت مبارزه و التزام ایمانی ، و مسئولیت اجتماعی را معرفی کردی و اعجاز شهادت را نشان دادی و انسان را از زیر بار جبر و ذلت تسلیم آزادی کردی ، تو پرچم رسالت بزرگی را به دوش کشیدی ، رسالت انسانیت ، حق و عدالت ، مبارزه با ظلم و ستم ، اسلام واقعی و تشیع حسینی و هزاران مومن ملتزم مسئول گرد پرچم تو جمع آمدند. و دست به مبارزه‌ای بی‌امان زدند ، عده‌ای شربت شهادت نوشیدند و عده‌ای دیگر در انتظار شهادت و فداکاری و جانبازی می‌کنند.

    ای علی ، در تاریخ معاصر ایران ، تو مصدق بزرگ را با خمینی عالیقدر پیوند دادی و بینش سیاسی را با روح خداپرستی در امیختی ، فرهنگ ملی و غنی تاریخی ما را با علم جدید و شیوه‌های نوین مجهز کردی، خدا را از تجرد خشک آزاد نمودی و او را از آسمان‌های سرد و دور به قلب گرم و پر تب تاب اجتماع وارد کردی و دین را از زاویه مسجد بیرون کشیدی و در صحنه حیات در خدمت مردم به کار انداختی و هیج گاه حقیقت را فدای مصلحت نکردی.

 

برگرفته از سایت خبری ایرنا با کمی تلخیص

 

با تشکر از شوکت سازند وتذکر  بجایی ایشان .

از شوکت سازند توقعی نیست که در داستانهایش ساختار شکنی کند چون از قافله ای عقب مانده که مهر بی لیاقتیش بر پیشانیش زده.

اما از خیبریان انتظار است وقتی از دکتر_ که روحش شاد باد _وب می زند در کنار مطالب صحیحی که آورده حداقل به نظرات کارشناسان مذهبی با سلایق متفاوت نیز ارجاعی داشته باشد. 

خیبر یان : هدف بنده حقیر در این پست صرفا خبر رسانی بوده و همان طور که ملاحظه می کنید منبع خبر را ذکر کرده ام . نامه شیخ شهید و دکتر بازرگان را در کتاب شیخ شهید دیده ام و همچنین نقد های آیت الله مصباح را در مورد دکتر شنیده ام . که در این مجال فرصت بیان آن نیست . و من الله التوفیق التماس دعا .



کلمات کلیدی :
  نوشته شده در  یکشنبه 84 خرداد 29ساعت  10:53 صبح  توسط عشاق                نظرات دیگران()
آدرس مستقیم این نوشته

بسم رب الشهدا

سفری سخت تر از صاعقه در پیش است         بشتابیم که هنگام هماوردیست

فصل فارغ شدن از چنبر تشویش است         فصل آزادگی و شور جوانمردی است

زنده یاد محمد رضا آقاسی

با امید حضور پور شور در پای صندوق های رای .



کلمات کلیدی :
  نوشته شده در  پنج شنبه 84 خرداد 26ساعت  7:15 عصر  توسط عشاق                نظرات دیگران()
آدرس مستقیم این نوشته

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت ها
خیبری ساکته،دود نداره سوز داره
برای دل تنگی خودم
جلوه ای از عبادت امام رضا علیه السلام
کلنا عباسک یا زینب...!
اسلام علیک یا ابوتراب
برای مرغ سحر رسانه ملی، فرزاد جمشیدی
حماسه حضور
جانستان بلوچستان (قسمت نهم)
برگرد(خیبر)
کاش نماز عیدفطر را به امامت مولای غریبمان اقتدا کنیم؟
من و شلوارم...
جانستان بلوچستان (قسمت هشتم)
روح جهاد و اخلاص مرزی نمیشناسد.
جانستان بلوچستان (قسمت هفتم)
عاشق شدیم و عاشق حیران ما شدند
[همه عناوین(201)][عناوین آرشیوشده]