سفارش تبلیغ
صبا ویژن
   ایمان خود را با صدقه نگاه دارید ، و مالهاتان را با زکات دادن ، و موجهاى بلا را با دعا برانید . و از سخنان آن حضرت است به کمیل پسر زیاد نخعى [نهج البلاغه]
 
فاطمه علیها السلام، آخرین فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله و حضرت خدیجه کبری علیها السلام است.
 آن حضرت در روز بیستم جمادی الثانی از سال پنجم بعثت دیده به جان گشود. حضرت فاطمه نزد خدای عز وجل بیست اسم و شش کنیه دارد.
8 سال اول زندگی حضرت زهرا علیها السلام در شهر مکه سپری شد.آن حضرت در این مدت شاهد آزار رسول خدا توسط قریش وزندگی در محاصره اقتصادی بود. در سال دهم بعثت مادرش خدیجه را نیز از دست داد آن حضرت در سن هشت سالگی در پی هجرت رسول الله(ص) به مدینه راهی آن شهر شد . فضیلت خانوادگی و مناقب شخصی فاطمه علیها السلام سبب شد که حضرتش خواستگاران زیادی داشته باشد سرانجام آن حضرت با امام علی (ع) در سال دوم هجرت ازدواج کرد. اولین ثمره ی این ازدواج آسمانی در سال سوم هجرت "امام حسن" (ع) بود. در همین سال جنگی میان مسلمانان و کفار به نام "احد" اتفاق افتاد و در این جنگ حضرت زهرا و گروهی از زنان به کمک مجروحین شتافتند.
حضرت زهرا علیها السلام از اوضاع اجتماع نیز غافل نبود و وقتی زنان مسلمان از حضرتش سوال می کردند آن حضرت با حلم و حوصله بسیار به سخنان آنان گوش فرا می داد و جواب تک تک آنان را متین بیان می داشت . رسول مکرم اسلام (ص) بارها به جهت کرامت و بزرگی فاطمه (س) نزد خداوند متعال سفارش ایشان را به مردم کرده بودند.
 فاطمه(س) 18 سال داشت که پیامبر خدا ارتحال یافت. هنوز پیکر بی بدیل پیامبر(ص) بر زمین بود که غوغای سقیفه به پا شد این حادثه غمی دیگر بر غمهای فاطمه علیها السلام افزود. نتیجه سقیفه غصب خلافت علی (ع) و تشکیل اولین نطفه نفاق در مسیر اسلام بود.
این مصیبتها بر خاندان رسول اکرم (ص) کافی بود که ابوبکر درآن روزهای پر گیر و دار در اوان حکومت خود فاطمه علیها السلام را از ارث پدر و "فدک" محروم ساخت. حضرت زهرا علیها السلام نیز میراث پدر و فدک را ، از ابوبکر طلب کرد و چون نتیجه ای از کار خود نگرفت بر آن شد که این را در مجمع عمومی مطرح کند.
بعد از بیعت اجباری مردم و عدم تمکین علی (ع) بر بیعت با خلیفه اول ، در پشت درخانه دختر رسول خدا(ص) جمع شدند و درب خانه را آتش زدند. ثمره حمله به خانه علی(ع) کشته شدن "محسن شش ماهه"(ع) در رحم فاطمه (س) و شکسته شدن پهلوی زهرا(س) بود. بر اثر شدت بیماری ایشان در بستر بیماری افتاد و پس از صبوری بر مصیبتها و شکایت نزد تنهاترین مأمن و مأوایش که همان قبر رسول خدا بود سرانجام پس از 75 یا 95 روز از رحلت رسول خدا فاطمه دخت رسول خدا ، به رسول خدا(ص) پیوست و طبق وصیت ایشان بدن شریف حضرت در تابوت مخصوصی که خود سفارش داده بود مخفیانه توسط علی (ع) در مکان نامعلومی به خاک سپرده شد.
 اخلاق شریف ،عفت ، حیا ،بزرگواری و رضا بر مصیبتها و تابع ولی بودن از صفات ویژه دخت مکرم رسول خدابود . تسبیحات حضرت زهرا (س) از زیباترین و بزرگترین تحفه های رسول مکرم اسلام (ص) به ایشان بوده است .
فاطمه زهرا علیها السلام 5 فرزند داشت و سن شریفشان در حین شهادت 18 سال بود .

کلمات کلیدی : سیمای معصوم
  نوشته شده در  جمعه 88 اردیبهشت 18ساعت  10:19 صبح  توسط عشاق                نظرات دیگران()
آدرس مستقیم این نوشته


لیست کل یادداشت ها
خیبری ساکته،دود نداره سوز داره
برای دل تنگی خودم
جلوه ای از عبادت امام رضا علیه السلام
کلنا عباسک یا زینب...!
اسلام علیک یا ابوتراب
برای مرغ سحر رسانه ملی، فرزاد جمشیدی
حماسه حضور
جانستان بلوچستان (قسمت نهم)
برگرد(خیبر)
کاش نماز عیدفطر را به امامت مولای غریبمان اقتدا کنیم؟
من و شلوارم...
جانستان بلوچستان (قسمت هشتم)
روح جهاد و اخلاص مرزی نمیشناسد.
جانستان بلوچستان (قسمت هفتم)
عاشق شدیم و عاشق حیران ما شدند
[همه عناوین(201)][عناوین آرشیوشده]